top of page

Spektakl jest kontynuacją osobistych badań dotyczących macierzyństwa, jego fizyczności, ruchu/bezruchu oraz wątków społeczno-politycznych. Autorka zaciera granice rozróżniania między procesem produkcji a reprodukcji wykorzystując przetworzone fragmenty rzeczywistości. Tematem wiodącym wokół którego autorka re/produkuje znaczenia/konteksty/stereotypy i oczekiwania jest karmienie piersią. 

Punkt wyjścia stanowi gra słów wynikająca z połączenia terminu matka oraz czynności ssania. Na scenie zostaje on zderzony z przetransformowanymi przez ciało i głos materiałami: definicjami słownikowymi, mainstramowymi informacjami o największych zasięgach w wyszukiwarce, komentarzami internautów, artykułami naukowymi, refleksja badaczy społecznych, wypowiedziami artystek.

Wszystko odbywa się w scenografii odnoszącej się do codziennego życia, którego nie można zobaczyć na Instagramie: domu, gdzie panuje chaos, nieporządek, nadmiar bodźców i zepsute jedzenie. Każdy/a z widzów/ek może zająć wobec tej przestrzeni, ale również tematu własne miejsce, podejmując decyzje zgodnie z własnym poczuciem, niekoniecznie na stałe.

Staje się w ten sposób współtwórcą/czynią owego chaosu, dodaje performerce nowe zadania, nowy kształt przestrzeni, okazując swoją akceptację bądź wycofanie. Performans bada czynność karmienia piersią, także w jej fizyczności i dźwięczności. Przygląda się emocjom, które wywołuje obraz karmiącej matki w społeczeństwie i w niej samej. Eksploruje tabu związane z karmieniem: zgorszenie, wstręt, posadzenie o seksualny wymiar ssania piersi czy skojarzenia kanibalistyczne. Poszukiwania wątków macierzyństwa i karmienia w kontekście tańca i ruchu stawiają performerkę wobec pytania o to, czy można być jednocześnie artystką i matką oraz uruchamiają konieczność opowiedzenia się po stronie naturybądź kultury. Performans z humorem ukazuje absurdalność takiego podejścia.

Praca została zapoczątkowana w ramach programu choreograficznego ATLAS, będącego częścią Festiwalu ImpulzTanz w 2021 roku. Proces pracy nad całością performansu był przygotowywany w ramach Residance 2022 w Bratysławie organizowanej przez PLAST organization w Dance Residental Centre Telocvicna.

bottom of page