top of page
Contact
Families Show
Choreograficzny performans dla rodzin przygotowany w trakcie procesu warsztatowego z dziećmi w wieku 1,5-10 lat oraz ich opiekunami. Podczas tych spotkań członkowie grupy poznawali twórczość współczesnych choreografów, improwizowali, pracowali, ucząc się metodą Contakids i innych praktyk somatycznych, ale przede wszystkim rozpoznawali swoje własne potrzeby ruchowe w zabawie, która angażowała zarówno dorosłych, jak
i dzieci.
Choreografia składa się z działań, których kolejność jest wynikiem losowych wyborów uczestników dokonywanych w trakcie dziania się performansu, dzięki czemu pojawia się dużo miejsca na improwizacje,
a spotkanie jest unikatowe i niepowtarzalne. Intensywność zaangażowania się zależy od każdego indywidualnie – chcieliśmy wykreować przestrzeń demokratyczną i swobodną, w której każda aktywność (a także jej brak) jest akceptowana.
Premierowe wersje projektu:
Grupa pionierska - Projekt był realizowany dzięki wsparciu Stypendium Twórczego Miasta Krakowa. Premiera odbyła się w grudniu 2020 roku.
Grupa Biennale - Realizacja została wyprodukowana przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu w ramach 23.Biennale Sztuki dla Dziecka. Premiera odbyła się w maju 2021 roku.
Oba pokazy odbywały się na żywo za pośrednictwem platformy Zoom. Opiekę nad procesem twórczym sprawowała Justyna Czarnota, w wersji Biennale asystowała odpowiedzialna również za produkcję Sandra Lewandowska
W lipcu 2022 roku wraz z Rodzinami z Opola oraz Centrum Edukacji Kulturalnej Teatru im. J. Kochanowskiego dokonalismy próby ekperymentu na żywo.
Dla naszej rodziny projekt Contact Families Show był przede wszytskim fajnym czasem
z naszymi dziećmi, zarówno dla nas jak i dla naszych chłopaków to była świetna zabawa szaleństwo i emocje, dla dzieci to też świetne narzędzie do rozwoju ich kreatywności
i motoryki, w nas jako rodzicach obudził artystyczną duszę, działania i ćwiczenia jakie wykonywaliśmy w bliskim kontakcie rozwijały też naszą emocjonalną więź i bliskość
i zbliżały nas jako rodzinę, to cenne doświadczenie (Monika)
Dla mnie to była niesamowita, czysta radość i wielka energia: oto spotykają się ze sobą zupełnie obce rodziny i zaczynają tworzyć projekt tańca, w tak odmiennych zdawałoby się warunkach, jakimi są warunki online. Dla mnie jako mamy, była to też niezwykła lekcja pokory dzieci nie zawsze chcą kooperować, czasem zamiast improwizować wolą pójść czytać książeczkę, czasem świetnie się bawiliśmy, czasem przez większość ćwiczeń i zadań byliśmy tylko my, dorośli, a nasza córka zajmowała się swoimi sprawami. Wspaniałe było to, że byliśmy ze sobą blisko, wspólnie poszukiwaliśmy rozwiązań,
a przede wszystkim świtetnie się bawiliśmy! Alicja zapytana o to, czy jej się podobało, odpowiedziała: „tornadokołdra była fajna. No i to, że byliśmy razem”. Tak, słowo „razem” to zdecydowanie najlepsze określenie tego, czym był dla nas ten projekt. (Magda)
To było w formie zaskakujące, bo te ćwiczenia sprawiały, że człowiek szybko się potrafił rozprężyć, zrelaksować i nie potrzebowaliśmy do tego wielkich przygotowań i sali ćwiczeń. Tu było samo działanie i wolność a nie tłumaczenie, co konkretnie zrobić i w jaki sposób. Taka akceptacja, czy coś wyjdzie, czy nie wyjdzie to nie ma takiego znaczenia i się pozwala otworzyć. Podobało mi się to, że nie szliśmy tu, żeby uczyć się kroków i pilnować, żeby te kroki były zgodne
z wcześniejszym planem. Działaliśmy swobodnie,a spontaniczność i otwartość rodziła uważność i to powodowało cały czas nowość i ciekawość. Jedno ćwiczenie weszło nam do codzienności, a moja córka nawet się ze znajomymi w ten sposób bawi. (Julia)
W pokazach występuje również krakowski kompozytor Franciszek Araszkiewicz, który komponuje muzykę w czasie rzeczywistym na podstawie sygnałów pochodzących z fal mózgowych. Opiera się również na wcześniej zebranym materiale z prób,
w trakcie których nagrywał sygnały z fal mózgowych dzieci oraz dorosłych w ruchu.
Oferujemy dwa rodzaje współpracy z nami:
Prezentacja performansu z udziałem rodzin z grupy pionierskiej, przyjmujemy zaproszenia do udziału
w festiwalach, przeglądach oraz indywidualnych pokazach za pośrednictwem platformy zoom oraz na żywo.
Przygotowanie performansu z lokalną, wybraną przez organizatora społecznością, zaproszone do udziału nowe rodziny przechodzą cały proces warsztatowy aż do finałowego pokazu z ich udziałem. Możliwość opracowania prezentacji zarówno za pośrednictwem platformy zoom, jak również w wersji na żywo.
Spektakl trwa około 40 minut i opiera się na improwizacji według wytycznych przygotowanego scenariusza.
Czytelnia
Sandra Lewandowska, Spotkanie z dzieckiem w przestrzeni ruchu, Czas Kultury, nr 4/2022
bottom of page